כמה מחברי הטובים הכריזו שהם עומדים להצביע "עם שלם" בבחירות הקרובות. שלא לדבר על פובלציסטים שונים, למשל ליאור דיין, שכתב ב nrg על ההתלבטות בין מרצ ל"עם שלם", "זה הולך להיות קרב שיוכרע בדקה ה,90- בזמן פציעות, ברגע האחרון, ממש כשאהיה בדוכן הקלפי עצמו. ברור לי שיש כאן מלחמה צמודה בין שתי הרשימות היחידות לכנסת שמציעות לבוחר בהן את חברי הכנסת האמיצים, הכנים והיעילים ביותר". עם החלק האחרון אני מסכים, שחברי הכנסת של מרצ הם האמיצים הכנים והיעילים ביותר. אבל חיים אמסלם הוא פוליטקאי כן?
אחד מהדברים להם אני מצפה מפוליטקאי שיזדהה עם מצע המפלגה עימה הוא מתמודד לכנסת. כך היה חיים אמסלם כאשר נבחר לחבר כנסת מטעם ש"ס. מפלגה של הדרת נשים, סקטוראיליות חרדית ועדתית, מתנגדת לשוויון בנטל, מתנגדת להפרדת דת ומדינה ושהפכה למפלגה חרד"לית וניצית תחת הנהגתו של אלי ישי. בינה לבין צדק חברתי אין קשר. לפתע פתאום, הפך האמסלם את עורו. התירוץ היה "פרשת עמנואל". לפתע שינה את דעותיו מקצה אל קצה ונהיה פתאום ליבראל וציוני. למרות שהוא לא שירת בצבא ותמיד היה רב שכונה או רב קהילה. האם האמסלם לא ידע מה הוא מצעה של ש"ס כאשר נבחר להיות ח"כ? מדוע השתמש בש"ס כפלטפורמה להובלת תנועה נגד ש"ס, הרי זה בדיוק מה ששנוא עלינו אצל הפוליטקאים המזגזגים בין עמדות ומפלגות. בואו נניח שלפתע פתאום הייתה לו הארה בשלב מסוים בחברותו בכנסת, מדוע לא פרש ופינה את כסאו כדי להקים תנועה חוץ פרלמנטארית שתיאבק על דעותיו ולא יגזול את המנדט של ש"ס. שהרי בוחריה לא בעד עמדותיו. אפילו פטרוניו ששלחו אותו, הרב מאזוז והרב אבו חצירא אמרו עליו: "לכל מי שהתורה יקרה בעיניו להתרחק מן האיש הזה הרחק כמטחווי קשת, ומדעותיו המוזרות והכפרניות", ודרשו שיתפטר מתפקידו כחבר הכנסת תוך קביעה שאם לא יעשה כך "אינו אלא גזל". אני מסכים עימם לחלוטין, מנקודת המבט הדמוקרטית, האמסלם עשה תרגיל מסריח ומבריק ושדד את המנדט שלו, וזאת על מנת לשדוד בוחרים מגוש המרכז שמאל ולהעבירם למפלגות החרדיות. עבור איש מרכז שמאל חילוני (צדק חברתי ושלום) , הצבעה לעם שלם היא בזבוז קול מכמה סיבות: רב הסיכויים שעם שלם לא תעבור את אחוז החסימה וזאת לפי הסקרים שנערכו כחודש לפני הבחירות. הרשימה של עם שלם לא מספיק אטרקטיבית והיא הופכת להיות יותר ויותר לא רלוונטית ככל שמתקרבות הבחירות. עמדותיה של המפלגה חדות רק בנושאים שבהם ניתן לקרוץ לציבור החילוני, למשל, שיוויון בנטל. אבל מה עם עמדותיו של האמסלם בכל הנושאים האחרים. בנושאים המדיניים הוא כבר אמר "שינהג על פי שכל ישר"... בואו נניח שתעמוד להצבעה הצעת חוק להנהגת נישואין אזרחיים, האם הוא מכריז במצעו שהוא בעד? על השאלה ה"קשה" ביותר שליאור דיין שאל אותו, האם הוא בעד הנהגת תחבורה ציבורית בשבת בת"א, הוא ענה: "לא אקדש על זה מאבק.“
כלומר, זה לא שהוא בעד, הוא רק לא ייאבק נגד תחבורה ציבורית בתל אביב, אבל קרוב לוודאי יצביע נגד. הנסיון להבין את מצעה של עם שלם הוא עקר, מלבד סיסמאות אין כלום, באתר בתנועה התפרסמו עד היום רק 3 מאמרים. עיקר כוחה של עם שלם הוא בפייסבוק. עוד מפלגת פייסבוק כמו "יש עתיד". הסיסמא של "יהדות מתונה" היא עוד אחת האשליות שמוכרת עם שלם, הרי אף אחד מהחילוניים שיצביע לעם שלם לא יהפוך להיות "יהודי מתון" כמו האמסלם, אלא שהציפייה של מצביעי השמאל והמרכז שהוא יקים תנועה חרדית מתונה, שתסחוף אחריה המוני חרדים לצבא ולעבודה ולשרות אזרחי, אם זו הציפייה הרי שלא מצביעי המרכז שמאל צריכים להיות תומכיו, אלא המוני החרדים המשתמטים שייראו לפתע את האור בדמות האמסלם משיחם החדש... הבל המחשבה שאם תצביע לחרדי מתון אז תשנה את כל החרדים באחת היא בעייתית ביותר. ובכלל אם יש מפלגות שכל השנים פעלו, נאבקו ועשו את כל הדברים הללו, למה לא להצביע להן? משמעות השיטה של בחירות ישירות ויחסיות היא שאתה מצביע לרשימת אנשים שמייצגים עמדות הקרובות ביותר לעמדותיך ובנוסף יש לרשימה רקורד של עשייה, אבל במיוחד של יושרה אישית וציבורית.
ולכן, אם אתם חרדים, או חובשי כיפה מכל סוג יכול להיות שמתאים לכם להצביע עם שלם וגם גזל המנדט של ש"ס יכול לעבור אצלכם משום שכבר כתוב במסכת יומא שאין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם יש לו קופת שרצים מאחוריו. ואכן, לאמסלם יש כבר קופת שרצים כזאת כשודד המנדט של ש"ס. אבל אם אתם חילוניים, מצביעי מרכז שמאל, מצאו לכם מפלגה אמיתית שתואמת את עמדותיכם בגוש המרכז שמאל. אני ממליץ על מרצ.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה